Myšlenka stvořit malý lehký skútr napadla leteckého inženýra Corradino D´Ascanio. Spolupráci navazuje s firmou Piaggio, která hledá jednoduchý, hospodárný, ale hlavně levný dopravní prostředek pro válkou poškozenou Itálii. Výsledkem je roku 1946 zaregistrování jednostopého vozidla s označením Vespa na patentovém úřadě Ministerstva průmyslu ve Florencii. V prvním roce výroby bylo prodáno kolem 2500 těchto skútrů a koncem dalšího roku je to už čtyřnásobek. Za celou historii výroby těchto „lidových vozítek“, byl překonán počet 16 miliónu vyrobených kusů.
Na poptávku zákazníků po silnějších strojích je v roce 1955 vyroben model 15O GS na desetipalcových kolech a okamžitě se stává senzací. Následuje model 180 SuperSport, který zaznamenal mnohé změny v designu. Přepracovaná kapotáž, jiné umístění rezervy, to vše bylo vidět, ale modernizace se promítla i pod kapotáž a zasahuje do přípravy paliva, kde je použito automatické míchání oleje do benzínu. V průběhu 70. let je Vespa nabízena s objemy 50, 125, 150, a 200 ccm. Roku 1983 přichází další řada modelů PX, PK, T5 a ke startování je použito elektrických startérů. Do přelomu tisíciletí se vývoj modelu ubírá jiným směrem. Po roce 2000 jsou do nabídky opět zařazeny stroje ET2 a ET4 se vzhledem velice se podobající původním modelů Vespa. Technologie výroby je však na současné úrovni a Skútry jsou např. vybaveny elektronicky řízeným vstřikováním paliva.
Je možné říci, že nápad geniálního konstruktéra Corrada D´Ascantia přežil za pomoci obchodního ducha rodiny Piaggio až do současnosti.